A stratégiai tervezés nem egyszerűen egy megvalósítandó cél érdekében elvégzendő lépések egymásutániságát jelenti, hanem újfajta gondolkodási szemléletet.

Meghatározza, hogy honnan hova kívánunk eljutni. A tervezés során alapvetően a következő kérdésekre kell választ adni:

– mit kell csinálni?

– hogyan kell csinálni?

– mikor kell csinálni?

– kinek kell csinálni?   (Stueart, 1993.)

A stratégiai tervezés legfontosabb jellemzői:

– jövőbe tekintő,

– cselekvés orientált,

– aktív,

– rugalmas,

– változtatásokra orientált,

– tartós sikert biztosít.  (Csath, 1994.)

A stratégiai tervezéskor a következő elemeket határozzuk meg partnereinkkel:

– jövőkép

– átfogó cél

– alapvető célok

– kulcsfontosságú területek

– irányvonalak

A stratégiai tervezés hozzásegíti a munkatársakat és a vezetőket, hogy:

– friss, új szemmel nézzék szervezetük céljait és feladatait,

– megállapítsák a jövőben elérendő irányvonalakat,

– meghatározzák az új célokat,

– kialakítsák az új stratégiát, amivel a célokat megvalósíthatják,

– rangsorolják a célokat és feladatokat.

A stratégiai terv tehát a jövő alakításának eszköze. Segítségével a szervezetnek esélye van arra, hogy kézbe vehessék jövőjüket. Esélyük van arra, hogy ne kiszolgáltatottjai legyenek a változtatásoknak, hanem alakítói.