A stratégiai tervezés nem egyszerűen egy megvalósítandó cél érdekében elvégzendő lépések egymásutániságát jelenti, hanem újfajta gondolkodási szemléletet.
Meghatározza, hogy honnan hova kívánunk eljutni. A tervezés során alapvetően a következő kérdésekre kell választ adni:
– mit kell csinálni?
– hogyan kell csinálni?
– mikor kell csinálni?
– kinek kell csinálni? (Stueart, 1993.)
A stratégiai tervezés legfontosabb jellemzői:
– jövőbe tekintő,
– cselekvés orientált,
– aktív,
– rugalmas,
– változtatásokra orientált,
– tartós sikert biztosít. (Csath, 1994.)
A stratégiai tervezéskor a következő elemeket határozzuk meg partnereinkkel:
– jövőkép
– átfogó cél
– alapvető célok
– kulcsfontosságú területek
– irányvonalak
A stratégiai tervezés hozzásegíti a munkatársakat és a vezetőket, hogy:
– friss, új szemmel nézzék szervezetük céljait és feladatait,
– megállapítsák a jövőben elérendő irányvonalakat,
– meghatározzák az új célokat,
– kialakítsák az új stratégiát, amivel a célokat megvalósíthatják,
– rangsorolják a célokat és feladatokat.
A stratégiai terv tehát a jövő alakításának eszköze. Segítségével a szervezetnek esélye van arra, hogy kézbe vehessék jövőjüket. Esélyük van arra, hogy ne kiszolgáltatottjai legyenek a változtatásoknak, hanem alakítói.